از این صلح تا آن صلح-راهبرد معاصر
پزشکیان هفته آینده به جنوب شرق ایران سفر می‌کند تصاویر / مراسم پنجمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مصلی تهران زینب سلیمانی: برای حاج قاسم مرز‌های ایران یک حرم مقدس بود؛ همان‌گونه که مرز مسجدالاقصی، زینبیه و کربلا مقدس بود سرلشکر سلامی خطاب به جوانان محور مقاومت: دشمن رو به زوال و در حال فروپاشی است وزیر دفاع: باید به دنبال انجام کار‌های غیرممکن باشیم پزشکیان: مقابل دشمنان می‌ایستیم / با تمام وجود به سپهبد قاسم سلیمانی افتخار می‌کنم اعلام جرم و تشکیل پرونده قضایی برای یک محکوم سابق امنیتی علی لاریجانی: این سکوت حاکمان جدید سوریه برایشان بد خواهد شد لایحه ساماندهی اتباع بیگانه در راه مجلس + جزئیات پزشکیان: سعی کرده‌ام که بسیاری از مشکلات را تا جای ممکن به مردم نگویم که نگران نشوند انتصاب اعضای جدید در شورای اطلاع‌رسانی دولت جزئیات عملیات تروریستی بندرلنگه / استانداری: عامل انتحاری تکفیری بود سرشبکه مرتبط با منافقین در اردبیل دستگیر شد جزئیات حمله به مقر انتظامی بندر لنگه؛ عامل انتحاری کشته شد/ شهادت رئیس پلیس اطلاعات حمله انتحاری به مقر انتظامی در بندر لنگه/ شهادت یک مامور پلیس

از این صلح تا آن صلح

گرچه ظاهر «صلح عافیت اندیشانه» با «صلح قهرمانانه» یکی است، اما از اولی کرنش مقابل اهریمن و استیصال سیاسی و دویدن به آغوش دشمن در می‌آید و از دومی تنها مبارزه و استقامت.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 17
کد خبر: ۶۳۳۶۷

به گزارش راهبرد معاصر،  آقای رئیس جمهور در اظهارنظری که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد اظهار داشت امام حسن چون اکثریت جامعه خواستند صلح کردند. برداشت غالب مخاطبین از سخنان رئیس جمهور تعریض بر مذاکره بود هرچند صراحت نداشت.

 

از فرامتن عبور کنیم. سخنان رئیس جمهور متاسفانه تناقض آمیز است و احتمالا فردا تعبیر دیگری دارند. شاید هم متناسب با واکنش‌ها توضیح جدیدی داشته باشند. مهمتر اینکه اکثریت که هیچ، بعید است اقلیت دلسوزی باشند که از مذاکره با اوباش حاکم بر آمریکا دفاع کنند. با این حال اصل کلام قابل تحلیل است.

 

نقطه کانونی این سخنان در صلح و جنگ نیست. اصل مساله در نحوه مواجهه امام با خواست اکثریت است. سوال این است: «امام جامعه چه میزان با خواست اکثریت همراهی می‌کنند؟ مثلا آیا ممکن است در شراط جنگی تن به صلح دهند؟»

 

پاسخ به این گزاره مثبت است. امام حسن به خواست اکثریت جامعه تن دادند. امیرالمومنین وقتی با خواست ۲۰ هزار جاهل آن هم شمشمیر بدست در سپاهش مواجه شدند به حکمیت تن دادند.

 

رهبر انقلاب نیز با اینکه فرمودند به مذاکره خوش بین نیستم اما با خواست جامعه برای مذاکره همراهی کردند. پس اصل حرف درست است. اما یک اختلاف ظریف در «همراهی مدبرانه» با «پیروی پوپولیستی» وجود دارد.

 

یک پدر وقتی با اشتباه فرزندش مواجه شود ممکن است موقتا با او همراهی کند. این تدبیر خودش تعلیم است. به سخن دیگر مدارای مرشد گونه با خطای فرزند در نهایت به رشد او منجر می‌شود. به همین جهت رهبرانقلاب ماجرای مذاکره با آمریکا را نرمش قهرمانانه دانستند و همین نرمش را هم مبارزه تلقی کردند. رهبری در ماجرای صلح امام حسن فرمودند حضرت با صلح تنها سبک مبارزه را تغییر دادند.

 

با این توضیح بین کسی که پوپولیستی پشت سر مردم حرکت می‌کند و با هرهری مذهبی و تذبذب اعتقادی، اباحه گری سیاسی را ترویج می‌کند، با امام و رهبری که مرشدگونه و معلم‌وار با جامعه مدارا می‌کند تا مردم تجربه کنند و آگاهانه تصمیم بگیرند، تفاوت است. گرچه ظاهر «صلح عافیت اندیشانه» با «صلح قهرمانانه» یکی است، اما از اولی کرنش مقابل اهریمن و استیصال سیاسی و دویدن به آغوش دشمن در می‌آید و از دومی تنها مبارزه و استقامت.

محسن مهدیان

 

فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار